کاروم ام وی ام ایکس 22 پرو | بررسی X22 PRO + ویدیو - کاروم

شرکت مدیران خودرو در راستای ارائه یک محصول کراس اوور کوچک و ارزان‌قیمت جهت مقابله با رقبایی مثل لیفان x50، تصمیم گرفت ام وی ام x22 یا چری تیگو ۳ ایکس را در سال ۹۶ به فهرست تولیدات خود اضافه کند. ایکس ۲۲ طی این سال‌ها تا حد زیادی در بازار خوش درخشیده و کمابیش توقعات مشتریان را از یک کراس اوور کوچک برآورده ساخته است. اما حالا با عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو به بازار چین، شریک ایرانی چری هم دست‌ودلش لرزیده و تصمیم گرفته تا تیگو ۳X پلاس را با نام ام وی ام ایکس ۲۲ پرو به دست مصرف‌کنندگان ایرانی برساند.

 در ادامه یک بررسی جامع درباره تغییرات ظاهری، مشخصات فنی X22 PRO ، آپشن های ایکس ۲۲ پرو و کلیه جنبه‌های ظاهری و باطنی این کراس اوور شهری کوچک خواهیم داشت. این شما و این نقد و بررسی x22 pro.

 

بررسی طراحی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ؛ چهره‌آرایی به سبک کره‌ای‌ها

در نگاه اول شاخص‌ترین تغییر ام وی ام x22 پرو نسبت به نسخه قبلی، برخورداری از چهره جدید و تا حدودی فانتزی است که به نظر می‌رسد از برخی محصولات کره‌ای مثل هیوندای کنا و دیگر تولیدات مطرح بین‌المللی به عاریت گرفته شده باشد. چراغ‌های دیلایت نواری به حالت ابرویی جای چراغ‌های اصلی را گرفته و در پی آن چراغ‌های اصلی هم به میانه بخش جانبی سپر جلو منتقل شده است.

 

ام وی ام ایکس22 پرو

 

جلوپنجره X22 PRO به رسم تولیدات جدیدتر کمپانی چری، از نوع کهکشانی است و طرح جدید سپر نیز آخرین ترفند خودروساز چینی برای جذاب‌تر جلوه دادن ظاهر این کراس اوور نسبتا قدیمی محسوب می‌شود.

نمای جانبی از زیر تیغ قلم طراحان جان سالم به در برده و به جز یکی دو مورد جزئی، تحول چشمگیری در آن به چشم نمی‌خورد. متاسفانه در نمای عقب نیز که انتظار داشتیم  حداقل نوع طراحی چراغ‌ها و سپر متناسب با قسمت جلو تغییر کند و تا حد زیادی به‌روزرسانی شود، تحول دلچسبی به چشم نمی‌خورد. تنها سپر عقب کمی تغییر کرده و گرافیک داخلی چراغ‌ها نیز به‌روز شده است. بنابراین مهم‌ترین انتقاد ما نسبت به ظاهر x22 pro، همین عدم تحول نمای عقب است که می‌توانست امروزی‌تر باشد و آتش انتقادات را با آب سرد خود تا حد زیادی فرونشاند.

 

X22 PRO

 

گرچه دامنه تحولات داخل ماشین x22 پرو گسترده‌تر است اما لزوما دلچسب‌تر به نظر نمی‌رسد. طراحان نیت خوبی برای ایجاد تحول و نوآوری در کابین قدیمی این خودرو داشته‌اند، اما متاسفانه در عمل طرح داشبورد ام وی ام ایکس ۲۲ پرو خیلی جذاب و عامه‌پسند از آب درنیامده است. شیوه طراحی نامتقارن و استفاده نسبتا نابجا از اشکال هندسی و زوایای تند در داشبورد، موجب شده تا این بخش  علی‌رغم بهره‌مندی از الگوی جدید و خلاقانه، خیلی زیبا و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی احساس نشود.

 

کابین ایکس 22 پرو

 

صفحه آمپر تغییر کرده و به حالت متعارف آنالوگ درآمده است که البته خیلی هیجان‌انگیز نیست و انتظار ما را که حضور نمایشگر تمام دیجیتال در این بخش بود، برآورده نمی‌کند. تغییر سردنده و استفاده از صفحه نمایشگر لمسی بزرگتر هم دیگر تحولات کابین x22 پرو را شامل می‌شوند.
صندلی‌های ردیف عقب همچنان برای افراد بلندقد مقداری محدودیت‌آفرین احساس می‌شود اما صندلی‌های جلو و همچنین کیفیت متریال به‌کاررفته در ساخت داشبورد و رودری‌ها، نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده تا به کمک طرح فیبر کربن در کنار قطعات پیانوبلک، هارمونی نسبتا چشم‌نوازتری در راستای ارتقای کیفیت کابین ام وی ام ایکس ۲۲ پرو به نمایش بگذارد. حجم صندوق عقب ایکس ۲۲ پرو نیز معادل ۴۲۰ لیتر است که تقریبا در حد متوسط به بالا قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

 

مشخصات فنی ام وی ام ایکس۲۲پرو | x22pro

برخلاف بسیاری دیگر از فیس‌لیفت‌های ارائه شده در بازار ایران، x22 pro علاوه بر تحولات ظاهری دستی هم به داخل محفظه موتور خود کشیده و یک موتور گیربکس جدید را در این قسمت سکونت داده است.

 

موتور X22 پرو

 

موتور ام وی ام ایکس۲۲پرو حالا دیگر یک سیلندر کمتر دارد اما در عوض سیستم توربوشارژ به خروجی اگزوز آن متصل شده تا کمبود توان ناشی از نبود یک سیلندر را به طور کامل جبران کند. روی کاغذ توان موتور ام وی ام X22PRO نسبت به نسخه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری قبلی، چندان تغییر نکرده و در حد ۱۰۲ اسب بخار باقی مانده است. حداکثر گشتاور این موتور هم برابر ۱۵۰ نیوتن متر است که از دور ۱۷۵۰ به طور کامل تحت اختیار راننده درخواهد آمد. در ادامه، جدول مشخصات x22 پرو را آورده‌ایم:

خودرو

ام وی ام X22 پرو

نوع موتور

سه سیلندر توربو یک لیتری

توان موتور

۱۰۲ اسب بخار – ۱۵۰ نیوتن متر

گیربکس

CVT اتوماتیک با ۹ دنده مصنوعی

شتاب

حدود ۱۴ ثانیه

حداکثر سرعت

حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

 فاصله محوری

۲۵۵۵ میلی متر

مصرف سوخت ترکیبی

حدود ۶٫۵ – ۷ لیتر در ۱۰۰کیلومتر

ابعاد بدنه

۴۲۰۰-۱۷۶۰-۱۵۷۰

وزن

۱۲۲۰ کیلوگرم

حجم باک

۵۰ لیتر

 

بعد از اینکه پدال گاز mvm x22 pro را فشار دهید متوجه خواهید شد که علی‌رغم حذف یک سیلندر موتور، شتاب اولیه چندان تغییر نکرده و همان کارایی متعادل و متناسب با نیازهای شهری و خانوادگی را ارائه می‌دهد. ضمن آنکه گیربکس سی وی تی هم به صورت نرم و با دقت کافی نسبت به اشاره شما روی پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و عملکرد نسبتا قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد.

البته ذات گیربکس‌های سی وی تی با شتابگیری مهیج چندان تناسبی ندارد و شما هم نباید انتظار عملکردی در حد انواع دوکلاچه و یا اتوماتیک مجهز به تورک کانورتور از این جعبه دنده داشته باشید. شتاب صفر تا صد ام وی ام ایکس ۲۲ پرو چیزی حدود ۱۴ ثانیه ذکر شده که قاعدتا پاسخگوی انتظارات خانوادگی خواهد بود.

 

ام وی ام ایکس 22 پرو

 

در مورد هندلینگ و کیفیت سواری هم می‌توان گفت که گرچه ضربات وارده به کابین در اینجا تا حدودی کمتر شده اما باز هم احساس خشکی تا حدودی سرنشینان عقب را اذیت خواهد کرد. همچنین به دلیل بهره‌مندی از سیستم‌های کنترل پایداری، تعادل خودرو در عبور از پیچ‌ها بهتر شده اما همچنان در سرعت‌های بالا بادی‌رول و تکان‌های جانبی دور از انتظار نیست. قدرت ترمزها نیز می‌تواند در شرایط عادی متناسب و تا حد زیادی اطمینان‌بخش برآورد شود.

 

امکانات ام وی ام آپشن های ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام X22 پرو ابتدا با تیپ اکسلنت به بازار آمد که مهم‌ترین تجهیزاتش شامل این موارد می‌شود:
فرمان دیکات با دکمه های کنترل، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، کیسه هوای راننده و سرنشین (دو عدد)، ترمز ضدقفل ABS و سیستم ترمز EBD، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه کنترل پایداری ESP، دیلایت، تهویه با تنظیم دستی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، حسگر پارک عقب، سانروف و…

 

آپشن های X22 پرو

 

اما در اوایل سال ۱۴۰۱ شاهد نسخه IE ایکس ۲۲ پرو در بازار بودیم که سه آپشن استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی‌های جلو و آینه‌های جانبی تاشونده برقی به آن اضافه شده بود.

بیشتر بخوانید:

 

مزایا و معایب X22 PRO

آیا خودروی ایکس ۲۲ پرو ارزش خرید دارد؟ بررسی مزایا و معایب X22 PRO برای پاسخ به این سوال خیلی مفید است. در همین راستا توجه شما را به مهم‌ترین مزایا و معایب این ماشین شاسی بلند محبوب جلب می‌کنیم.

مزایای ایکس ۲۲ پرو

  • طراحی داخلی و خارجی زیبا و جذاب
  • گیربکس ۹ سرعته CVT با راندمان ۹۲٫۵ درصد
  • مصرف سوخت بهینه در مقایسه با سایر خودروهای شاسی بلند هم رده
  • مجهز به سانروف برای زیبایی و تهویه بهتر کابین خودرو

معایب ایکس ۲۲ پرو

  • موتور توربوشارژ نسبتا ضعیف با حداکثر قدرت ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر
  • سیستم تهویه دستی
  • عملکرد ضعیف سیستم تعلیق در دفع ضربه‌های وارد شده به کابین (به‌خصوص برای سرنشینان عقب)

 

قیمت X22 پرو و شرایط بازار

قیمت ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در نسخه اکسلنت در حال حاضر چیزی حدود ۱,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان است. در مورد شرایط بازار ام وی ام X22 پرو می‌توان گفت که گرچه این خودرو در همین مدت کم با استقبال برخی مشتریان مواجه شده اما شرایط فعلی بازار ایران و خصوصا قیمت نسبتا بالای این خودرو باعث شده تا همچون مدل قبلی با استقبال کافی و مورد انتظار طی این مدت مواجه نشود.

در حال حاضر نیز خبر آزاد شدن واردات خودروهای اقتصادی به طور جدی به گوش می‌رسد و احتمالا طی چند ماه آینده رقبای معتبر و سرسختی برای کراس اوور چینی X22 پرو در بازار ایران حاضر خواهند شد، آنگاه قطعا در این رنج قیمت کار برای ام وی ام ایکس ۲۲ پرو بسیار دشوار می‌شود. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که شاخصه‌های تاثیرگذار بر بازار چه روندی را در آینده طی می‌کنند تا آن‌وقت بتوان به طرزی دقیق در مورد آینده ایکس۲۲پرو و همچنین شرایط بازار آن در کشور اظهارنظر کرد.

 

تفاوت X22 با X22 PRO

در این قسمت باید به مقایسه X22 با X22 PRO بپردازیم. شاید بهتر باشد که مقایسه را طراحی بدنه این دو خودرو آغاز کنیم. با نگاهی به نمای جانبی و عقب X22 و X22 PRO هیچ‌گونه تغییر ملموسی را مشاهده نخواهید کرد. البته اگر از کنار رینگ‌های ۱۶ اینچی X22 PRO که طراحی زیباتری دارند، عبور کنید.

شرکت چری بیشتر تمرکز خود را روی نمای جلوی ایکس ۲۲ پرو گذاشته است. به‌طوری که در طراحی تا حدی از هیوندا کونا الهام گرفته است. بیش از هر چیز دیگر، جلو پنجره این خودرو به چشم می‌آید که با طرحی کهکشانی نمای زیبا و مدرن برای آن به ارمغان آورده است. چراغ‌های اصلی خودرو نیز روی سپر قرار گرفته‌اند و جای خود را به دو چراغ دی لایت ریز و کشیده روی کاپوت داده‌اند.

سوار ماشین X22 PRO که می‌شوید نیز با تغییرات قابل توجهی نسبت به ایکس ۲۲ روبه‌رو می‌شوید. پنل مرکزی داشبورد کمی به سمت راننده چرخیده است تا دسترسی راحت‌تری را فراهم کند. بسیاری از دکمه‌های پنل مرکزی نیز حذف شده‌ و جای خود را به دکمه‌های لمسی داده‌اند. انتتخاب مانیتور ۹ اینچی با رابط کاربری جذاب تفاوت X22 با X22 PRO را بیشتر نمایان می‌کند. نمی‌توان از کنار فرمان برقی جدید ایکس ۲۲ پرو و سانروف آن نیز به‌سادگی عبور کرد.  

در بحث مشخصات فنی نیز می‌توان به مقایسه X22 با X22 PRO نشست. در ایکس ۲۲ معمولی از موتور پیشرانه ۱٫۵ لیتری با تنفس طبیعی استفاده می‌شود. این پیشرانه جای خود را به موتور ۱ لیتری توربوشارژ در ایکس ۲۲ پرو داده است. به همین دلیل مصرف سوخت مناسب و همچنین آلایندگی کمتر را در این خودرو شاهد هستیم؛ اما نباید انتظار شتاب بالایی از آن داشته باشید. دیگر تفاوت مهم نیز جایگزینی گیربکس ۴ سرعته ایکس ۲۲ با جعبه دنده ۹ سرعته CVT در ایکس ۲۲ پرو است که تجربه تعویض دنده نرم‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

جمع‌بندی

X22PRO با ارائه چهره جدید، کیفیت ساخت بالاتر به همراه پیشرانه جمع‌وجورتر و گیربکس سی وی تی ارتقا یافته، قطعا نسبت به نسخه قبلی انتخاب جذاب‌تری به نظر می‌رسد؛ هرچند نگهداری از موتور توربوشارژ در ایران دردسر بیشتری دارد، زیرا احتیاج به بنزین باکیفیت‌تر و روغن مرغوب‌تر خواهد داشت.

 همچنین اگر همانطور که در بالا اشاره شد، خودروهای وارداتی باکیفیت از برندهای معتبر در رنج قیمت ایکس ۲۲ پرو حضور پیدا کنند، آن‌ وقت نمی‌توان مشتریان را به خرید این خودرو با قیمت فعلی توصیه کرد. به طور کل مصرف سوخت پایین، طراحی ظاهری مدرن، توان فنی متعارف، عملکرد مناسب گیربکس و صندلی راحتتر، از مزیت‌های این کراس اوور جدید نسبت به نسخه قبلی به حساب می‌آیند. اما پیشرانه توربوشارژ با حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و قیمت نسبتا بالای ایکس۲۲ پرو را هم می‌توان در رده نکات منفی این خودرو دسته‌بندی کرد.


برای خرید تضمینی جدیدترین خودروهای ام وی ام کلیک کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : معرفی خودرو تاريخ : 17 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها