کاروم بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس 2023؛ جوانِ قدبلند ژاپنی - کاروم

میتسوبیشی اکلیپس کراس خودرویی است که چند سال پیش تا آستانه مونتاژ در کارخانه آرین پارس موتور پیش رفت و قرار بود یکی از محصولات استراتژیک این شرکت ژاپنی در بازار ایران باشد. اما خروج آمریکا از برجام و شروع دور جدید تحریم‌ها، این موضوع را منتفی کرد. حالا بعد از چند سال، نسخه جدید میتسوبیشی اکلیپس کراس به صورت وارداتی به بازار کشور ما برگشته است. به همین بهانه امروز به سراغ بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس رفته‌ایم تا بیش‌تر با این نوبرانه ژاپنی بازار آشنا شویم.

 

معرفی میتسوبیشی اکلیپس کراس

در ابتدای بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس بهتر است به تاریخچه این خودرو و داستان حضور آن در بازار ایران نگاهی داشته باشیم. میتسوبیشی اکلیپس کراس نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و در ۸۷ امین دوره نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد.

این کراس‌اوور جمع‌وجور که در بین محصولات مختلف میتسوبیشی، مابین ASX و اوتلندر قرار می‌گیرد؛ با مدل ۲۰۱۸ روانه بازار جهانی شد و همان روزها قرار بود ابتدا به صورت وارداتی توسط شرکت آرین موتور پویا به ایران بیاید و پس از مدت کوتاهی مونتاژ آن در کارخانه آرین پارس موتور شروع شود.

 

معرفی میتسوبیشی اکلیپس کراس

 

اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، تحریم‌ها باعث شدند تا برنامه مونتاژ میتسوبیشی اکلیپس کراس منتفی شود. پس از مدت کوتاهی هم واردات خودرو به صورت کامل ممنوع شد تا این خودرو در آن دوره حتی به صورت وارداتی هم نتواند به ایران بیاید.

میتسوبیشی در اواخر سال ۲۰۲۰ نسخه فیس‌لیفت اکلیپس کراس را معرفی و با مدل ۲۰۲۱ عرضه کرد. این نسخه فیس‌لیفت که در نماهای جلو و عقب تغییرات نسبتاً گسترده‌ای را نسبت به نمونه اولیه تجربه کرده است؛ به زودی توسط شرکت آرین موتور پویا و به صورت وارداتی در بازار کشور ما عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

 

بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس از نظر طراحی

بعد از معرفی میتسوبیشی اکلیپس کراس به سراغ بررسی ظاهری این خودرو می‌رویم. میتسوبیشی اکلیپس کراس بعد از فیس‌لیفت، در نمای جلو چهره‌ای کاملاً منطبق بر مد روز پیدا کرد و به لطف چراغ‌های دوقسمتی و جلوپنجره بزرگ، اسپرت و به‌روز دیده می‌شود. ضمن این‌که دو نوار کرومی ضخیم در اطراف چراغ‌ها و جلوپنجره این خودرو هم مثل دیگر محصولات جدید میتسوبیشی دیده می‌شود و باعث اصالت بیش‌تر طراحی شده است.

نمای جانبی میتسوبیشی اکلیپس کراس طراحی ساده‌ای دارد و تنها مواردی مثل آینه‌های جانبی پایه‌دار قرارگرفته روی درب و شیب نسبتاً تند ستون C، این نما را از یکنواختی خارج کرده است.

نمای عقب میتسوبیشی اکلیپس کراس هم تقریباً ساده اما عضلانی و باابهت است. ضمن این‌که اصلاح طرح چراغ‌های عقب در نسخه فیس‌لیفت باعث شده است تا طراحی این قسمت عامه‌پسندتر از قبل شود و دیگر اثری از طرح عجیب و غریب نسخه اولیه نباشد. 

 

طراحی میتسوبیشی اکلیپس کراس

 

داشبورد میتسوبیشی اکلیپس کراس هم با استفاده از خطوط شکسته طراحی شده است و بسیار شبیه به داشبورد نسل اول لکسوس NX است. هرچند طرح این داشبورد چند سالی نسبت به خودروهای روز دنیا عقب‌تر به نظر می‌رسد اما استفاده از دکمه‌های فیزیکی به‌جای صفحات لمسی متعدد، باعث شده است تا کار با امکانات مختلف خودرو بسیار آسان باشد.

در مجموع برای بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس از نظر طراحی باید بگوییم که ظاهر این خودرو در مقایسه با هم‌کلاسان چینی یا حتی کُره‌ای، زرق‌وبرق کم‌تری دارد. اما رعایت تناسب در کنار بهره‌گیری از یک‌سری المان‌های اسپرت، باعث شده است تا این خودرو ظاهری بینابین داشته باشد و بتواند هر دو قشر جوان و میان‌سال را تاحدودی راضی نگه دارد.  

بیشتر بخوانید:

 

بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس از نظر فنی

میتسوبیشی اکلیپس کراس بسته به بازار هدف با دو نوع پیشرانه بنزینی، یک پیشرانه دیزلی و یک پیشرانه بنزینی پلاگین هیبریدی قابل سفارش است اما به احتمال بسیار زیاد این خودرو با مشخصات فنی مشابه با نسخه عرضه شده در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد بازار کشورمان خواهد شد.

این نسخه از میتسوبیشی اکلیپس کراس از یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر بهره می‌برد. پیشرانه مذکور هم نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این کراس‌اوور ژاپنی منتقل می‌کند.

 

مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس

 

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد میتسوبیشی اکلیپس کراس با این مشخصات فنی هم به ترتیب برابر با ۷ لیتر در صد کیلومتر و ۹٫۸ ثانیه است.

هرچند استفاده از گیربکس CVT مقداری از لذت رانندگی میتسوبیشی اکلیپس کراس را فدای مصرف سوخت کرده است اما در مجموع این خودرو توانایی‌های حرکتی مناسبی دارد و حداقل در مقابل رقبای چینی خود در بازار ایران کم نخواهد آورد.

جزئیات بیش‌تر در خصوص مشخصات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

مدل خودرو

میتسوبیشی اکلیپس کراس

پیشرانه

چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

۱۴۹۹

حداکثر قدرت

۱۴۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور

حداکثر گشتاور

۲۵۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ – ۳۵۰۰ دور

گیربکس

اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) مجهز به حالت اسپرت و با قابلیت تیپ‌ترونیک ۸ سرعته مجازی

مصرف سوخت (ترکیبی)

۷ لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ (S)

۹٫۸

حداکثر سرعت (Km/h)

۲۰۰

حجم مخزن سوخت (L)

۶۳

حجم صندوق بار (L)

۳۳۱

ابعاد لاستیک‌ها

۲۲۵/۵۵R18

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

چند اتصالی (Multi Link)

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۵۵۵

طول×عرض×ارتفاع (mm)

۴۵۴۷ × ۱۸۰۶ × ۱۶۸۹

فاصله بین دو محور (mm)

۲۶۷۰

 

بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس از نظر آپشن

نسخه‌های فول آپشن میتسوبیشی اکلیپس کراس نسبت به قیمت خود لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را به همراه دارند. اما با توجه به سقف قیمتی واردات خودرو، به احتمال قوی باید منتظر نسخه‌ رده میانی این خودرو در بازار کشورمان باشیم. این نسخه از میتسوبیشی اکلیپس کراس، آپشن‌های قابل قبولی دارد اما نسبت به هم‌رده‌های چینی در جایگاه پایین‌تری قرار خواهد گرفت.

 

آپشن های میتسوبیشی اکلیپس کراس

 

لیست آپشن‌های احتمالی میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار کشورمان را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

تجهیزات

میتسوبیشی اکلیپس کراس GLS مدیوم لاین

چراغ

مه شکن جلو، چراغ‌های جلو LED با چراغ‌شور و تنظیم اتوماتیک ارتفاع، دی‌لایت، سنسور نور

سیستم‌های مالتی مدیا

سیستم صوتی حرفه‌ای راکفورد فازگیت با ۹ بلندگو، MP3، USB، بلوتوث، پشتیبانی از فرامین صوتی، مانیتور ۸ اینچی لمسی

رینگ ها

۱۸ اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های جانبی برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی

تهویه مطبوع

اتوماتیک دوکاناله

صندلی

صندلی‌های پارچه‌ای با تنظیم دستی، صندلی‌های عقب تاشو

ایمنی

ترمز کمکی (BAS)، کنترل پایداری فعال (ASC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، ۲ ایربگ

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، هدآپ دیسپلی

 

جمع‌بندی

در پایان بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس می‌توانیم از مواردی مثل طراحی قابل قبول، عملکرد فنی معقول، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت مطلوب به عنوان نقاط قوت این خودرو یاد کنیم. اما در مقابل، مواردی مثل آپشن‌های معمولی و فضای کوچک صندوق بار هم نقاط ضعف این ژاپنی قدبلند را تشکیل می‌دهند.

با این اوصاف و با توجه به عطش چند ساله بازار کشور ما برای خودروهای روز برندهای شناخته‌شده دنیا، به نظر می‌رسد میتسوبیشی اکلیپس کراس آینده خوبی در ایران داشته باشد و بتواند خریدارانی که بیش‌تر از ظاهر و آپشن به اصالت، کیفیت و دوام خودرو اهمیت می‌دهند را به سمت خود جذب کند.

نسخه‌های رده میانی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۳ در بازار امارات متحده عربی، حدود ۸۰٫۵۰۰ درهم (کمی بیش از ۲۰ هزار یورو) قیمت دارند. اما با توجه به عدم ثبات نرخ ارز و هزینه‌های واردات خودرو در کشورمان، نمی‌توانیم فعلاً رقمی را به عنوان قیمت این خودرو در ایران حدس بزنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 46 views بار دسته بندی : معرفی خودرو تاريخ : 14 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها