کاروم تیارا مکث موتور؛ بررسی و مشخصات فنی تیارا - کاروم

تیارا مکث موتور یکی از خودروهایی است که اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاه تهران رونمایی شد و به‌تازگی نخستین نمونه‌های آن در کارخانه مکث موتور مونتاژ شده‌اند. به همین بهانه، این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به بررسی مشخصات ماشین تیارا اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم تصمیم به خرید خودرو داشته و  تمایل دارید محصول جدید مکث موتور را بهتر بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با ۱۰۰% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو

معرفی و بررسی طراحی تیارا مکث موتور

در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم خودروهای چینی را با برند و نام‌های غیراصلی در بازار کشورمان ببینیم. تیارا مکث موتور هم از همین قاعده پیروی می‌کند و در اصل محصولی از شرکت بایک رویژیانگ (Baic-Ruixiang) چین است. شرکت بایک رویژیانگ ابتدا با همکاری بایک موتور و گروه یینژیانگ (Yinxiang) با نام بایک یینژیانگ تأسیس شد اما در سال ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی کرد. پس از این اتفاق بود که شرکت مذکور با یک‌سری اصلاحات ساختاری مجدداً اعلام حیات کرد اما این بار نام خود را به بایک رویژیانگ تغییر داد.

تیارا مکث موتور هم در اصل بایک رویژیانگ X5 است که سال ۲۰۲۱ در چین معرفی شد و حالا به مکث موتور آمده است تا پس از پیکاپ کلوت، دومین محصول این خودروساز نوپای ایرانی باشد.

مشخصات ماشین تیارا

تیارا مکث موتور خودرویی نسبتاً جدید محسوب می‌شود اما سبک طراحی آن به خودروهای ۵، ۶ سال قبل شباهت دارد و اثر چندانی از شلوغ‌کاری‌های خودروهای چینی یکی دو سال اخیر در آن به چشم نمی‌خورد. نمای جلویی تیارا مکث موتور به‌لطف جلوپنجره بزرگ و خطوط شکسته روی سپر، جلوه‌ای عضلانی و باابهت دارد. در نمای جانبی همه چیز خیلی صاف و اتوکشیده به نظر می‌رسد و تنها خط شانه خودرو با طراحی مواج خود این نما را از یکنواختی خارج کرده است. طراحان تیارا مکث موتور در نمای عقب هم جسارت چندانی به خرج نداده‌اند و تنها با جانمایی دو خط عمودی در دو طرف سپر، در پی عریض‌تر نشان‌دادن خودرو بوده‌اند.

نمای عقب تیارا

سبک طراحی کابین تیارا مکث موتور هم کاملاً با ظاهر بیرونی خودرو هماهنگ است و چندان به‌روز و جوان‌پسند به نظر نمی‌رسد. البته جانمایی مانیتور به‌صورت ایستاده روی داشبورد و هم‌چنین صفحه نشان‌دهنده‌های دیجیتال با گرافیک زیبا، تاحدودی فضا را به‌روزتر کرده است.

در مجموع برای تحلیل طراحی تیارا مکث موتور بایستی بگوییم که هرچند طراحی این خودرو نقطه ضعف بارزی ندارد اما نمی‌تواند چندان جذاب و اغواکننده باشد. در واقع به نظر می‌رسد این کراس‌اوور متوسط با هدف جلب توجه خریداران میان‌سال به بالا و افرادی که عقیده دارند «زیبایی در سادگی است» طراحی شده باشد.

مشخصات فنی خودرو تیارا

در بخش مشخصات فنی خودرو تیارا با همان قلب تپنده محبوب خودروسازان چینی یعنی ۱٫۵ لیتری توربو روبه‌رو می‌شویم که البته خوش‌بختانه با گیربکس CVT جفت‌وجور نشده و به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از نوع AT متصل است. پیشرانه تیارا مکث موتور قادر است حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را تولید کند و ضمن مصرف ۷٫۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، این کراس‌اوور خانوادگی را به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در رابطه با شتاب صفرتاصد تیارا مکث موتور در منابع رسمی حرفی زده نشده است اما به نظر می‌رسد این خودرو بتواند در شرایط واقعی شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای را ثبت کند.

مشخصات فنی خودرو تیارا

در مورد تجربه واقعی رانندگی با تیارا مکث موتور هم فعلاً نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم اما با توجه به مشخصات روی کاغذ، به نظر می‌رسد با عملکرد فنی نه‌چندان هیجان انگیز اما قابل‌قبول روبه‌رو باشیم که برای یک کراس‌اوور نسبتاً درشت هیکل خانوادگی راضی‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

با آشنایی بیش‌تر با مشخصات فنی خودرو تیارا می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

مدل خودرو

تیارا مکث موتور

پیشرانه

چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

۱۴۹۹

حداکثر قدرت

۱۵۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور

حداکثر گشتاور

۲۱۵ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ – ۴۰۰۰ دور

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ (S)

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۸۰

حجم مخزن سوخت (L)

۵۵

حجم صندوق بار (L)

۱۴۵ (حداقل) – ۱۳۸۰ (حداکثر)

ابعاد لاستیک‌ها

۲۲۵/۵۵R18

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

چند اتصالی (Multi-link)

وزن خالص (Kg)

۱۶۱۰

طول×عرض×ارتفاع (mm)

۴۷۸۸ × ۱۸۷۵ × ۱۷۳۰

فاصله بین دو محور (mm)

۲۸۱۵

آپشن های ماشین تیارا

در لیست آپشن های ماشین تیارا به مواردی مثل کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، درب صندوق بار برقی، مالتی‌مدیا با مانیتور ۱۰٫۲۵ اینچی لمسی و ماوس کنترلی در کنسول میانی، تهویه مطبوع الکتریکی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور، سیستم نمایش تصویری نقاط کور، کروز کنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد، حالت رانندگی اسپرت، آینه میانی الکتروکرومیک، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، ۶ ایربگ و… برمی‌خوریم که لیست کامل و بی‌نقصی نیست اما می‌تواند قابل‌قبول و رقابتی باشد.

آپشن های ماشین تیارا

برای آشنایی کامل‌تر با آپشن های ماشین تیارا می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

تجهیزات

تیارا مکث موتور

چراغ

چراغ‌های جلو LED با طرح الماسی، چراغ‌های عقب LED، دی لایت، سنسور نور (اتو لایت)

سیستمهای مولتی مدیا

USB، بلوتوث، ۶ بلندگو، کلیدهای کنترلی روی فرمان، ماوس کنترلی در کنسول وسط

صفحه نمایش

۱۰٫۲۵ اینچی لمسی

رینگ ها

۱۸ اینچی آلومینیومی

آینه

آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

الکتریکی با مانیتور مستقل، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی‌های ردیف دوم و سوم تاشو

شیشه

شیشه‌های جانبی برقی و اتوماتیک، پاور ویندوز، سیستم ایمنی برخورد شیشه‌های جانبی و سانروف با مانع (آنتی ترپ)

ایمنی

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه، نمایش تصویری نقاط کور

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، پشت آمپر دیجیتالی ۱۲٫۳ اینچی با قابلیت انتخاب طرح، حالت رانندگی Sport، درب صندوق بار برقی با سیستم محافظ برخورد با مانع، ترمز پارک برقی با اتوهلد

مزایا و معایب تیارا مکث موتور

خودرو تیارا مکث موتور هنوز به بازار عرضه نشده و فعلاً برای قضاوت در خصوص نقاط قوت و ضعف آن زود است اما با توجه به مشخصات اعلام شده، می‌توانیم از مواردی مثل کابین و صندوق بار جادار، ۷ نفره بودن، مصرف سوخت معقول و آپشن‌های قابل‌قبول به عنوان مزایای تیارا یاد کنیم. در مقابل، معایب تیارا هم از دید عموم مردم احتمالاً شامل طراحی ظاهری ساده، عملکرد فنی معمولی و شبکه خدمات پس از فروش محدود مکث موتور خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کلام پایانی

طی یکی دو سال اخیر چند خودروساز خصوصی نوپا سعی کردند تا در این شرایط سخت تحریم و ممنوعیت واردات، محصولات جدیدتری را به بازار عرضه کنند و جان تازه‌ای به بازار کم رمق خودرو کشورمان بدهند. مکث موتور و محصول جدیدش یعنی تیارا هم حاصل همین تلاش‌ها است و علی‌رغم تمام کم و کاستی‌ها، بایستی حضورش را به فال نیک بگیریم. شما همراهان عزیز می‌توانید برای خرید خودرو، از طرح خرید اقساطی خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کرده و ماشین دلخواه خود را خریداری نمایید.

به عنوان کلام آخر در بررسی مشخصات ماشین تیارا بایستی بگوییم که این خودرو می‌تواند انتخابی مناسب برای افراد میان‌سالی باشد که یک خودرو جادار و مدرن برای مسافرت‌های خانوادگی نیاز دارند. فقط لازم است مکث موتور روی بازاریابی این محصول جدید خود تمرکز کند و هم‌زمان شبکه خدماتی خود را هم گسترش دهد تا بتواند اعتماد خریداران بیش‌تری را به دست آورد. قیمت ماشین تیارا هنوز مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از بهای حدود یک میلیارد تومانی این خودرو دارد. با این اوصاف تیارا مکث موتور بایستی به مصاف رقبایی مثل چری تیگو ۷ نسل اول و جک S5 نیوفیس برود که ابعاد کوچک‌تر اما عملکرد فنی بهتری دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : معرفی خودرو تاريخ : 27 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها