کاروم شاهین بخریم یا نه؟ مزایا و معایب شاهین دنده اتومات و دستی - کاروم

خودرو شاهین در شرایطی وارد بازار شد که با حواشی مربوط به انتخاب قوای محرکه دست و پنجه نرم می‌کرد و به همین دلیل، در ابتدا با استقبالی کم‌تر از حد تصور مدیران سایپا روبه‌رو شد. اما به مرور، مزایای شاهین خود را نشان داد و این خودرو مقبولیت بهتری در بازار پیدا کرد.

از آن‌جایی که شاهین کماکان جزو خودروهای جدید بازار محسوب می‌شود و سؤالات زیادی در خصوص آن وجود دارد؛ تصمیم گرفتیم فارغ از تمامی نظرات متعصبانه به سراغ بررسی مزایا و معایب شاهین برویم و ارزش خرید آن را در مقابل رقبا بسنجیم. ناگفته نماند که در این بررسی، نیم نگاهی به مزایا و معایب شاهین دنده اتومات هم خواهیم داشت. اگر شما هم در فکر خرید یک سدان متوسط اقتصادی هستید، در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم در نهایت شاهین بخریم یا نه.

 

خودرو شاهین چه مزایایی دارد؟

در ابتدا به سراغ معرفی مزایای شاهین می‌رویم تا ببینیم این سدان سایپا چه برگ‌های برنده‌ای در دست دارد.

 

مزیت اول) طراحی زیبا و متناسب

قبل از شاهین، تمامی خودروهای ملی ما روی پلت فرم‌های متعلق به چند دهه پیش شکل گرفته بودند و از نظر تناسب در طراحی، نمره چندان بالایی نمی‌گرفتند. اما پلت فرم جدیدتر شاهین، دست تیم طراحی این خودرو را برای خلق چهره‌ای به‌روزتر باز گذاشت و خوش‌بختانه طراحان هم به خوبی از این فرصت استفاده کردند.

 

طراحی شاهین

 

با نگاه کردن به چهره شاهین، کاملاً مشخص است که با خودرویی اقتصادی سروکار داریم اما با این وجود، همه اجزای ظاهری این خودرو باهم تناسب دارند که نتیجه آن، طرحی دل‌نشین و عامه‌پسند است. تا جایی که بسیاری از مالکان خودروهای رقیب شاهین هم زیبایی بیش‌تر محصول سایپا نسبت به خودرو خود را قبول دارند. 

 

مزیت دوم) آپشن‌های قابل قبول

وجود مواردی مثل کی‌لس استارتر، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلی‌ها در لیست آپشن‌های شاهین، مزیت رقابتی این خودرو را به عنوان یک سدان اقتصادی، افزایش داده است.

 

مزیت سوم) سواری نسبتاً نرم

ساختار سیستم تعلیق شاهین ساده و مشابه دیگر خودروهای اقتصادی بازار است. اما این سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد و ضربات چندان زیادی را به کابین انتقال نمی‌دهد که برای یک سدان خانوادگی مزیت مهمی محسوب می‌شود.

 

مزیت چهارم) ایمنی قابل قبول

سایپا در ابتدای معرفی شاهین در اقدامی تحسین برانگیز، ویدیوهای تست تصادف این خودرو را منتشر کرد. بر اساس این ویدیوها، اجزای بدنه شاهین در هنگام تصادف به خوبی از پس جذب ضربات وارده برمی‌آیند و ایربگ‌ها نیز عملکرد به موقعی دارند.

 

مزایا و معایب شاهین

 

از این رو باید ایمنی قابل قبول را یکی از مهم‌ترین مزایای شاهین بدانیم که این خودرو را حداقل در مقایسه با رقبای هم قیمت داخلی در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

 

معایب شاهین چیست؟

در ادامه به سراغ معایب شاهین می‌رویم تا نقاط ضعف این خودرو را هم بشناسیم.

 

عیب اول) ساختار قدیمی پیشرانه

پیشرانه شاهین عملکرد قابل قبولی دارد و از پس وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید اما ساختار قدیمی و ۸ سوپاپ آن یکی از مشکلات شاهین محسوب می‌شود. این پیشرانه که براساس پیشرانه M15 سایپا (موتور تیبا) ساخته شده است، بازدهی چندان بالایی ندارد و سایپا مجبور شده است برای افزایش بازدهی آن دست به دامان سیستم توربوشارژر شود.

 

موتور شاهین

 

سیستم توربوشارژر در کنار تمام مزایایش باعث افزایش حساسیت و استهلاک می‌شود که برای خودرویی با این توان ( ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور) چندان مقرون به صرفه نیست.

 

عیب دوم) استفاده زیاد از پلاستیک خشک در کابین

تمام قسمت‌های کابین خودرو شاهین از پلاستیک خشک شکل گرفته است که در شأن خودرویی با ادعا پرچم‌داری محصولات سایپا نیست. این موضوع از نظر خریدارانی که شاهین را با یکسری دیگر از محصولات هم‌رده داخلی مقایسه می‌کنند؛ یکی از برجسته‌ترین معایب شاهین است.

 

کابین شاهین

 

 

عیب سوم) عدم تنوع رنگ بدنه

مدت‌ها است که سایپا خودرو شاهین را فقط با رنگ سفید به مشتریان خود عرضه می‌کند. این مسئله جدا از این‌که نوعی بی احترامی به خریدار است؛ باعث شده تا مالکان معدود نسخه‌های غیرسفید شاهین، قیمت‌های بالا و غیرمنطقی برای خودرو خود اعلام کنند.

 

مزایا و معایب شاهین دنده اتومات چیست؟

مزایا و معایب شاهین دنده اتوماتیک هم تا حدود زیادی مشابه نسخه دنده‌ای است. این نسخه از شاهین در بحث مزایا، آپشنال‌تر و ایمن‌تر از نسخه دنده‌ای است. چراکه کروز کنترل، مانیتور ۱۰ اینچی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) به آن اضافه شده است.

 

شاهین دنده اتوماتیک

 

اما در بحث معایب به دلیل عدم تغییر پیشرانه شاهین اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای و هم‌چنین بهره‌گیری از گیربکس CVT، قطعاً شاهین اتوماتیک نسبت به برادر دنده‌ای خود از نظر توانایی‌های حرکتی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد و چابکی کم‌تری خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

 

بالأخره شاهین بخریم یا نه؟

مزایا و معایب شاهین را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که ارزش خرید این خودرو را بسنجیم. قیمت شاهین در محدوده‌ای است که آن را در برابر رقبایی مثل پژو پارس و سورن پلاس قرار می‌دهد. در چنین شرایطی بایستی این محصول سایپا را دارای ارزش خرید بالایی بدانیم.

چراکه شاهین نسبت به رقبای ایران خودرویی خود از نقاط قوتی مثل طراحی زیباتر، آپشن‌های بیش‌تر و ایمنی بالاتر برخوردار است. اما در مقابل، رقبا پیشرانه‌های تنفس طبیعی با حساسیت کم‌تر و بازار خرید و فروش پررونق‌تری دارند.

بنابراین اگر دید بلندمدتی دارید و در نگهداری از خودرو خود بی‌مبالاتی نمی‌کنید؛ خرید شاهین گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. اما اگر بعد از مدت کوتاهی تصمیم به فروش خودرو خود می‌گیرید و چندان حوصله رعایت نکات نگهداری از پیشرانه‌های توربو را ندارید، بهتر است یکی از رقبای شاهین را انتخاب کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : معرفی خودرو تاريخ : 29 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها